KBT- Kognitiv beteendeterapi behandling

KBT är ett samlingsbegrepp som inrymmer beteendeterapi, BT, och kognitiv terapi, KT. Beteendeterapin grundar sig i inlärningsteori och utvecklades under 1950- och 60-talet genom experimentella studier. Inlärningsteorin försöker beskriva, analysera och förklara vad som styr och påverkar mänskligt beteende. Enligt inlärningsteorin styrs mänskligt beteende i hög utsträckning av faktorer i miljön och konsekvenser av det man gör. Den kognitiva terapin utvecklades ur kognitiv psykologi och kognitionsteori under 1970-talet och koncentrerar sig särskilt på att försöka analysera hur tänkandet påverkar beteendet. Under 1980-talet länkades BT och KT ihop till KBT. Under 1990-talet skedde en ny utvecklingsfas där österländsk filosofi, lingvistik, dialektik och tydligare fokus på känslor introducerades. En ny teori för att analysera tankar och det mänskliga språket utifrån inlärningsteoretiska principer växte också fram.

KBT är en behandlingsmetod som:
Har god evidens för flera tillstånd, det vill säga att dess effekt är vetenskapligt bevisad.
Fokuserar på att analysera hur en individs tankar, känslor och beteenden hänger ihop och interagerar med den yttre miljön.
Är en aktiv behandlingsform som eftersträvar förändring och fokuserar på här och nu.

KBT-behandling innebär:
Inledande beteendeanalys för varje enskild individ som återkopplas innan behandlingsstart.
Psykopedagogik om tillståndet som skall behandlas och information om hur behandlingen kommer gå till.
Målformulering för behandlingen som gemensamt formuleras av patient och terapeut.
Att terapeut och patient samarbetar aktivt under behandlingen.
Hemuppgifter som patienten utför mellan sessionerna.
Att i slutfasen av varje behandling ges återfallsprevention, som innebär att man repeterar de interventioner man arbetat kring, hur man på egen hand kan arbeta vidare när terapin är avslutad och att man gemensamt går igenom hur man skall hantera symtom, om de skulle återkomma.
Att målformulering och behandlingen utvärderas gemensamt av patient och terapeut, ibland flera gånger under behandlingen, men alltid då behandlingen skall avslutas.